Het klachtensysteem van de eindexamens

Het klachtensysteem

Omdat de eindexamens nu net zijn geweest en er weer van alles is gebeurd schrijf ik deze blog. De scholierenvakbond LAKS www.laks.nl incasseert elk jaar de klachten over de examens. Dit jaar kreeg HAVO economie heel veel klachten en VWO Engels. Die klachten geven dus een beeld aan over hoe moeilijk de toets was, en zo hoop iedereen die klaagt een hogere N-term te krijgen. De N-term is de extra punt, die nog bij de berekening op komt. Vaak gaat een moeilijke toets dus samen met een hoge N-term. Die N-term wordt redelijk bepaald door de klachten maar ook over de moeilijkheidsgraad van het gemaakte totale en examens en de beoordeling van leraren.

LAKS

Dit jaar komt in het nieuws voor dat er minderen klachten binnen zijn gekomen dan normaal, zou dit dus betekenen dat de examens minder moeilijk waren? Ook kan het betekenen dat minder mensen op de hoogste waren van LAKS of het kan bepaalde andere redenen hebben. Toch vind ik het ook raar dat er zo weinig klachten zijn want van iedereen om mij heen hoor ik dat ze wel klagen. Eigenlijk is het ook een raar systeem, je kan zo elke toets wel klagen om een betere normering te krijgen. Toch is het goed dat er geluisterd wordt naar leerlingen. Sommige examens zijn dus waarschijnlijk echt oneerlijk moeilijk. Vergeleken met wat er geleerd is. Ook gaat het examen maar over 6/7 verschillende onderwerpen die waarschijnlijk door elke leraar anders worden geleerd. Dit kan ook weer oneerlijkheden tot zich roepen. Het is dus wel rechtvaardig om zo’n bureau op te richten en te luisteren naar leerlingen.

Ik hoop voor iedereen dat de examens goed zijn gegaan, en waar klachten zijn grote N-termen komen. Dit kan bepalen of je het haalt of niet. Waarom ik dit bericht geschreven had is omdat ik het nieuws zie in www.nu.nl. En ik hier op in wil gaan. Verder hoop ik dat het klachtenbureau ook serieus wordt genomen. En hier zeker naar gekeken wordt door mensen die het examen beoordelen omdat zoals ik simpelweg net ook al zei, iedereen heeft het anders aangeboden gekregen. Voor de een zal de stof heel anders vallen dan voor de ander. Dit kan komen door een betere/leukere leraar. Of een leraar die gewoon beter snapt hoe je op de examenstof in moet gaan. En om hier op een negatieve kijk benadeeld te worden zou erg oneerlijk zijn.

Geplaatst in 6jescultuur, cijfers, Diploma, examens, school, studeren en getagd met , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *